07 april 2011

Istället för mitt framtida jag

Snacka om krutgubbe. Seg och numera väderbiten. Det handlar om en 85-årig fd programpresentatör som byggde en flotte och seglade över Atlanten för att uppmärksamma att väldigt, väldigt många människor saknar rent vatten. Resan var 459,5 mil lång. Tur att han hade en ung besättning (tre ynglingar på 56-61 - eller snarare "mogna och oförskräckta herrar")!

Själv hoppas jag på att bli just en sån gubbe när jag blir gubbe, men risken är att jag istället blir en sån där riktig gubbgubbe. En som för det mesta är pessimistisk med ett tydligt stänk av cynism.

Häftigt är det i alla fall att dra iväg ett gäng gubbar över stora havet på en flotte, precis som Heyerdahl med Kon-Tiki. Nu hette flotten An-Tiki, men havet kändes nog lika stort.

Läs mer: dn, An-Tiki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.